Planujesz poszukiwania kandydatów do pracy w Twojej firmie, jednak nie do końca wiesz, na jakiego rozmiaru inwestycję należy się przygotować? Z myślą o Tobie i innych osobach, które są w podobnej sytuacji – stworzyliśmy ten artykuł. Zapoznaj się z jego treścią, a gwarantujemy, że pozyskasz dane, dzięki którym lepiej zapanujesz nad wydatkami w obszarze rekrutacji i HR.
Ile wynosi i jakie czynniki decydują o kosztach rekrutacji pracowników do firmy? W jaki sposób możesz zoptymalizować ostateczną cenę? Sprawdźmy!
Co wpływa na cenę procesów rekrutacyjnych?
Zanim przejdziemy do konkretnych czynników, które mogą decydować o kosztach – najpierw musimy wspomnieć o dwóch obszarach, w których mogę być one generowane.
- Pierwszy to kwestie związane stricte z rynkiem oraz wymaganiami pracowników. Wyróżniamy tu, chociażby: poziom wynagrodzeń, benefitów, wyposażenia stanowiska oraz dodatkowych świadczeń, które przekonają potencjalnego kandydata do pracy w Twojej organizacji.
- Drugi dotyczy natomiast samego procesu (pośrednio lub bezpośrednio), czyli przygotowania oraz przeprowadzenia rekrutacji. W tym obszarze mówimy w szczególności o sposobach jej przeprowadzenia, kanałach dotarcia do kandydatów, a także narzędziach wspierających cały proces.
- Koszty bezpośrednie to te, które odnoszą się do konkretnych czynności związanych z daną rekrutacją. Mogą być nimi: wynagrodzenie specjalistów od rekrutacji (wewnętrznych lub zewnętrznych), ceny abonamenty lub jednorazowe zakupy narzędzi wspierających pracę, aż wreszcie – koszty działań związanych z dotarciem do kandydatów (ogłoszenia, reklama itp.).
- Koszty pośrednie to z kolei aktywności, które nie są jednoznacznie powiązane z danym procesem rekrutacji. Aczkolwiek – mogą wpływać na jego skuteczność. W tej materii należy wspomnieć, chociażby o działaniach employer brandingowych, PRowych, czy stricte marketingowych. Pośrednim wydatkiem na rekrutacje może być też koszt związany z nieudanym procesem rekrutacyjnym, a także podjęciem nietrafionych decyzji kadrowych.
Wysokość wynagrodzeń i benefitów to kwestia mocno indywidualna. Dlatego w dalszej części artykułu skupimy się na kosztach generowanych bezpośrednio przez proces rekrutacji. Nie zaś to, co dzieje się już “po” znalezieniu i zatrudnieniu wybranego kandydata.
Od czego zależą koszty rekrutacji?
W tej materii możemy mówić o kilku zasadniczych czynnikach, do których zaliczamy takie, jak:
- ilość powadzonych projektów rekrutacyjnych;
- praca rekruterów, którzy przygotowują ogłoszenie, znajdują miejsca do jego publikacji, a następnie dbają o jego promocję;
- narzędzia i sposoby analizy kandydatur (mogą to być zarówno proste testy kompetencyjne, spotkania na żywo lub online, jak i bardziej rozbudowane weryfikacje umiejętność w formie assesment center).
W przypadku działań agencji headhunterskich – warto zaangażować z kolei cały wachlarz aktywności polegających na researchu oraz kontaktach z potencjalnymi kandydatami.
Do tego wszystkie należy wziąć pod uwagę również branżę oraz specyfika danego rynku. Mniej kandydatów, o których “rywalizuje” większa liczba organizacji, może oznaczać trudniejszy i kosztowniejszy proces rekrutacji.
Ile wynosi rekrutacja pracownika?
Od razu musimy zaznaczyć, że udzielenie jednoznacznej odpowiedzi na tak postawione pytanie, nie jest po prostu możliwe. Wszystko przez fakt, że mimo tych samych dziedzin, pozornie zbliżonych potrzeb, a nawet możliwości – każda firma tak naprawdę jest inna. To z kolei powoduje, że koszt pojedynczej rekrutacji w każdym przedsiębiorstwie również będzie się odmienny.
Owszem, czasami różnice te będą niewielkie (kilkadziesiąt czy kilkaset złotych), jednak w wielu przypadkach mogą wynosić kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt procent.
Jak policzyć koszty rekrutacji do firmy?
Zła wiadomość jest taka, że nie da się podać jednej uniwersalnej i choćby zbliżonej kwoty za rekrutację. Dobra wiadomość jest natomiast taka, że możesz ją obliczyć! Są na to przynajmniej 2 sposoby.
Jeśli chcesz zająć się poszukiwaniami kandydatów we własnym zakresie, zastosuj poniższą formułę:
praca specjalistów od rekrutacji / HR (godzinowo lub etat) + narzędzia wspierające (np. analityka, testy, rozmowy, spotkania itp.) + publikacje ogłoszeń (lub inne działania promocyjne np. mailingi, itd.)
Jeżeli wolisz, aby zajęli się tym profesjonaliści – zgłoś się do agencji rekrutacyjnej. Eksperci dokładnie przeanalizują Twoje potrzeby oraz rynek, a następnie – przedstawią Ci gotową wycenę działań.
Jak możesz obniżyć koszty procesów rekrutacyjnych?
Istnieje co najmniej kilka sposobów, które pozwolą przynajmniej odrobinę odciążyć Twój firmowy budżet.
#1 Sprawdź, czy dobrze szukasz
Jednym z czynników, który może mieć negatywny wpływ na ostateczną kwotę inwestycji w zasoby ludzkie, są niepoprawne założenia.
Wyobraź sobie, że na Twoje ogłoszenie odpowiada kilkudziesięciu lub kilkuset kandydatów. Po weryfikacji większości aplikacji okazuje się, że jedynie niewielki procent spełnia jakiekolwiek wymagania. To oznacza, że większość pracy rekruterów i osób odpowiedzianych za szeroko pojęty HR – idzie po prostu na marne. Dlaczego tak się dzieje?
Powodem takiego stanu rzeczy może być nieodpowiednio przygotowane ogłoszenie, a także niewłaściwie zaplanowany i przeprowadzony proces selekcji. Aby to zmienić, szczegółowo określ profil i kompetencje kandydata, którego szukasz. Jasno poinformuj o nich w swoim ogłoszeniu. Dla tych, którzy się zgłoszą – przygotuj testy, które pozwolą “odsiać” nieodpowiednie osoby.
Całość powinna tworzyć swego rodzaju sito, przez które przejdą wyłącznie kandydatury, na których najbardziej Ci zależy.
#2 Upewnij się, że rozumiesz potrzeby biznesu
To szczególnie istotne, jeśli za te działania odpowiada osobna komórka. Nietrafiona rekrutacja, czyli sytuacja, w której po krótkim czasie okazuje się, że osoba, która została zatrudniona w Twojej firmie, jednak nie spełnia pokładanych w niej nadziei. W ten sposób możemy mówić nie tylko środkach, które pochłonął proces poszukiwania, analizy i zatrudnienia. Wówczas ogromne znaczenie ma również stracony czas. Bowiem całość musi zostać powtórzona jeszcze raz.
#3 Skorzystaj ze wsparcia doświadczonych specjalistów
Jak widzisz – każda z wyżej wymienionych czynności wymaga pewnego zaangażowania po stronie Twojej organizacji. Jeśli nie masz czasu, chęci albo zwyczajnie nie dysponujesz odpowiednimi zasobami – zleć to wyspecjalizowanej agencji rekrutacyjnej. W ramach usług WBS zapewniamy kompleksową obsługę “od A do Z”.
Skontaktuj się za pomocą tego formularza z naszymi ekspertami, którzy przekażą Ci wszystkie niezbędne informacje na temat współpracy.