Headhunter – kim jest i co robi? Jak nim zostać?

Go back

Współczesny rynek pracy dynamicznie ewoluuje, a wraz z nim rośnie zapotrzebowanie na specjalistów umiejących odnaleźć najlepsze talenty. Headhunterzy, nazywani często “rekruterskimi łowcami głów”, już dawno stali się kluczowymi podmiotami – w szczególności, jeśli mowa o procesach rekrutacyjnych dotyczących wysokich oraz specjalistycznych stanowisk. Z uwagi na konkurencyjność pośród firm (a nie kandydatów) – praca takich ekspertów wykracza daleko poza standardowe działania rekruterów. Ich zadaniem jest bowiem znalezienie i przekonanie TOPowych specjalistów, którzy sami często nie szukają lub w ogóle nie rozważają zmiany zatrudnienia.

Kim tak naprawdę jest headhunter? Czym różni się od “zwykłego” rekrutera? Jakie umiejętności musi posiadać? To tylko kilka kart, które odkryjemy przed Tobą w tym wpisie. Chcesz poznać ten zawód dosłownie od podszewki? Zapraszamy do lektury!

Headhunter – co to za zawód?

Headhunter, czyli w dosłownym tłumaczeniu „łowca głów” (choć powiedzmy sobie szczerze – lepiej brzmi angielska wersja), to wyspecjalizowany rekruter. Jego głównym zadaniem jest pozyskiwanie najlepszych talentów. Stąd bardzo często jego praca dotyczy procesów rekrutacyjnych na wysokie stanowiska kierownicze, a także ekspertów w niszowych i bardzo specjalistycznych dziedzinach. W tym miejscu warto też wspomnieć, że są to zazwyczaj osoby, które nie szukają nowej pracy.

Co jeszcze odróżnia headhunterów od klasycznych rekruterów? Przede wszystkim aktywność. Nie czekają bowiem na aplikacje. Przeciwnie! Sami inicjują kontakt z potencjalnymi kandydatami.

W jakich branżach działają najczęściej?

Ich usługi cieszą się szczególnym zainteresowaniem w sektorach, w których znalezienie wysoko wykwalifikowanych pracowników stanowi nie lada wyzwanie. Np. IT, finanse, farmacja, przemysł. Ponadto, po takie wsparcie sięgają często firmy, którym zależy na dyskrecji, szukają bardzo rzadkich kompetencji, a także te, w których standardowe metody rekrutacji zwyczajnie zawodzą.

Obowiązki, czyli jakie zadania realizuje headhunter w swojej codziennej pracy?

Praca headhuntera w głównej mierze opiera się na dogłębnym zrozumieniu potrzeb klienta, a co za tym idzie – stworzeniu profilu idealnego kandydata. W dalszym etapie odpowiada on m.in. za analizę rynku oraz identyfikację potencjalnych kandydatów.

Jednym z najcenniejszych zasobów każdego headhuntera (poza wiedzą i umiejętnościami – rzecz jasna), jest… rozległa sieć kontaktów, którą nieustannie buduje, rozwija i utrzymuje.

Poza wyżej wymienionymi obszarami, tzw. łowcy głów zajmują się również klasycznymi działaniami, do których zaliczamy:

  • weryfikację kwalifikacji kandydatów,
  • przeprowadzanie rozmów kwalifikacyjnych,
  • oceny dopasowania kandydatów do kultury organizacyjnej firmy.

Headhunter może pośredniczyć również w negocjacjach warunków zatrudnienia, a także aktywnie wspierać kandydata podczas całego procesu zmiany pracy.

Wyzwania w pracy headhuntera – z jakimi trudnościami musi się mierzyć?

Taka działalność, choć bezsprzecznie bardzo fascynująca, potrafi również wiązać się z licznymi wyzwaniami. Największą trudnością (szczególnie dla początkujących specjalistów) jest z pewnością dotarcie do pasywnych kandydatów, którzy nie szukają aktywnie pracy, a następnie – przekonanie ich do rozważenia nowej oferty.

Headhunterzy działają również pod ciągłą presją czasu. Klienci, którzy się do nich zgłaszają, mają już za sobą pierwsze nieudane próby. Stąd bardzo często oczekują szybkich rezultatów – przy jednoczesnym zachowaniu najwyższej jakości.

Kolejnym wyzwaniem jest konieczność zachowania pełnej dyskrecji. Ekspert po prostu musi chronić dane osobowe kandydatów oraz informacje poufne klientów.

Dodatkowo, na barkach headhunterów spoczywa obowiązek ciągłego uczenia się i “bycia na bieżąco”, jak również – radzenie sobie z odmowami i umiejętność szybkiego przystosowania się do zmieniających się oczekiwań klientów.

Czy różni się specjalista headhuntingu od klasycznego rekrutera?

Headhunter i rekruter wykonują pracę, która na “pierwszy rzut oka” może wydawać się podobna. Ale czy tak jest w rzeczywistości? Oczywiście, nie do końca. Podstawowe różnice dostrzegalne są w takich obszarach, jak chociażby:

  • Sposób działania – w trakcie gdy “zwykły” rekruter działa zazwyczaj w sposób reaktywny (publikuje ogłoszenia i czeka na aplikacje), headhunter aktywnie poszukuje kandydatów.
  • Specjalizacja – rekruterzy bardzo często obsługują znacznie szersze zakresy stanowisk, jak i całych branż. Dla porównania w przypadku headhunterów znacznie popularniejsze są specjalizacje się w konkretnych obszarach.
  • Wynagrodzenia – rekruterzy pracują przeważnie na podstawie stałej pensji. Z kolei headhunterzy najchętniej (i najczęściej) rozliczają się na zasadach prowizji (np. określonej kwoty od projektu czy pozyskanego kandydata).

Jak zostać headhunterem?

Droga do tego zawodu jest dość wymagająca. Warto rozważyć zdobycie wykształcenia wyższego (najlepiej w dziedzinie psychologii, zarządzania zasobami ludzkimi, ekonomii lub w innych – pokrewnych kierunkach). Co dalej? Kluczowym krokiem jest oczywiście zdobycie właściwego doświadczenia w rekrutacji lub / oraz HR. W końcu nie bez powodu wielu headhunterów zaczyna swoje kariery właśnie w klasycznych agencjach rekrutacyjnych.

Właśnie tam mogą nauczyć się podstaw zawodu, które później pozwolą pójść dalej i wyspecjalizować się w konkretnej niszy. Bardzo cenna na tej ścieżce kariery może okazać się również praktyka w sektorze, w którym zamierzasz się specjalizować jako headhunter.

Ostatnie, choć wcale nie najmniej ważne, są kursy i szkolenia. Co prawda, nie zastąpią one nabycia praktycznych umiejętności. Jednak z pewnością mogą ułatwić Ci stawianie kolejnych kroków w tym zawodzie.

Jakie cechy i umiejętności powinien posiadać skuteczny ekspert w tej dziedzinie?

Do swego rodzaju “zestawu”, który może okazać się bardzo pomocny, zaliczamy:

  • Doskonałe zdolności komunikacyjne (zarówno w mowie, jak i piśmie).
  • Umiejętność budowania i utrzymywania rozległej sieci kontaktów branżowych.
  • Determinacja i odporność na odmowy, które są nieodłącznym elementem tej pracy.
  • Zdolności analityczne pozwalające na ocenę potencjału kandydatów.
  • Dyskrecja i etyka zawodowa.
  • Głęboka znajomość branży, w której się specjalizuje.
  • Umiejętność pracy pod presją czasu i elastycznego dostosowywania się do zmieniających się wymagań.

Ile zarabia headhunter? Koszty i wynagrodzenia za pracę.

Rozważasz karierę w tym kierunku? Argumentem, który może Cię zachęcić, są zarobki headhunterów, które – uwaga… należą do jednych z najwyższych w całej branży HR.

W Polsce początkujący headhunter może liczyć na wynagrodzenie sięgające 7, a czasami nawet 12 tysięcy złotych brutto miesięcznie. Z kolei doświadczeni specjaliści nie mają na co narzekać. W ich przypadku poziom 15 – 30 tysięcy złotych (a czasami nawet więcej) i stosunkowo łatwo osiągalny. Szczególnie, jeśli mówimy o bardzo specjalistycznych i wymagających branżach.

Jak wyglądają rozliczenia?

Headhunterzy pracują zazwyczaj w jednym z trzech modeli wynagrodzenia:

  1. Success fee, w ramach którego otrzymują prowizję za skuteczną rekrutację. Może ona być liczona np. od rocznego wynagrodzenia kandydata.
  2. Stała opłata – wypłacana za przeprowadzenie procesu rekrutacyjnego lub obsługę całego projektu. Może być wypłacana także niezależnie od ostatecznego wyniku.
  3. Mixed model, czyli model mieszany, który łączy w sobie obie opisane powyżej metody.

Kto zarabia najwięcej? Oczywiście headhunterzy specjalizujący się w branżach takich jak IT, farmacja czy finanse, a także ci, którzy prowadzą własną działalność gospodarczą.

Metody i narzędzia pracy w zawodzie headhuntera. W jaki sposób poszukuje i znajduje kandydatów?

Wiedza i umiejętności są ważne. Jednak, aby działalność specjalistów od headhuntingu przynosiła oczekiwane rezultaty – potrzebują oni również odpowiedniego zaplecza technologicznego (i nie tylko). Stąd tak ważną rolę odgrywają m.in.:

  • Portale społecznościowe, a w szczególności LinkedIn, który jest obecnie jednym z kluczowych źródeł pozyskiwania kandydatów.
  • Systemy ATS (Applicant Tracking System), które pozwalają sprawnie administrować bazami kandydatów, a także prowadzić całe procesy rekrutacyjne.
  • Liczne narzędzia do sourcingu, które ułatwiają poszukiwania kandydatów o określonych kompetencjach i doświadczeniu.
  • Systemy CRM, które służą do zarządzania relacjami z klientami i kandydatami.

Na szczególne uznanie zasługuje networking, który mimo rozwoju technologii – nadal pozostaje fundamentalnym elementem pracy headhuntera. Uczestnictwo w konferencjach branżowych, webinarach i grupach dyskusyjnych pozwala budować sieć kontaktów.

Zależy Ci na konkretnych wynikach i chcesz współpracować z doświadczonymi headhunterami?

Nasza agencja headhunterska WBS stoi przed Tobą otworem! Umów się na niezobowiązujące konsultacje z naszymi ekspertami, którzy odpowiedzią na każde pytanie, przekażą niezbędne szczegóły, a jeśli zechcesz… zajmą się Twoim projektem rekrutacyjnym “od A do Z”. Zapraszamy!

Nasze doświadczenie
Ponad
0
rekrutacji
Ponad
0
zatrudnionych
Ponad
0
audytów
Ponad
0
optymalizacji

Zapraszamy do kontaktu w celu szczegółowego omówienia oferty
i dopasowania jej do Państwa oczekiwań.

Wyślij zapytanie