Zalety headhuntingu – dlaczego warto z niego skorzystać?

Go back

Twoja firma dosłownie “na wczoraj” potrzebuje specjalisty o konkretnych, a jednocześnie unikatowych kompetencjach? Tradycyjne poszukiwania i klasyczne metody rekrutacji nie przynoszą oczekiwanych rezultatów (czytaj: zawodzą dosłownie na całej linii). W efekcie zaczynasz dostrzegać, że firma traci – nie tylko czas i pieniądze, ale również swój rynkowy potencjał. Czy to moment, aby się poddać? Niekoniecznie!

W takich momentach warto sięgnąć po wyższy poziom rekrutacji, czyli: profesjonalny headhunting. Dlaczego warto i jakie korzyści może przynieść Tobie i całej Twojej organizacji? O tym przeczytasz więcej – poniżej.

Czym jest headhunting? Wstępne omówienie zagadnienia.

Headhunting to wyspecjalizowana metoda rekrutacji. Różni się on od standardowych procesów – aktywnym i celowanym poszukiwaniem najlepszych talentów na rynku. W przeciwieństwie do tradycyjnej rekrutacji, gdzie to firma czeka na aplikacje, headhunterzy sami identyfikują i docierają do ekspertów – często tych, którzy sami w ogóle nie rozważają szukania nowej pracy.

To swoista misja w świecie HR, która koncentruje się na pozyskiwaniu wykwalifikowanych specjalistów i kadry menedżerskiej.

Korzyści płynące z headhuntingu – dlaczego firmy powinny rozważyć wykorzystanie go w procesach rekrutacyjnych?

Decydując się na współpracę z profesjonalnymi headhunterami, zyskujesz dostęp do szeregu korzyści, które mogą radykalnie zmienić jakość Twoich procesów rekrutacyjnych. Mamy tu na myśli zarówno oszczędności cennego czasu, bezpieczeństwo informacji i poufność strategicznych rekrutacji, jak i szybki oraz łatwy dostęp do ukrytej puli obiecujących talentów. Zalety te w bezpośredni sposób przekładają się również na przewagę konkurencyjną, którą może zyskać właśnie Twoja organizacja. Ale co konkretnie? Przyjrzyjmy się kluczowym zaletom.

#1 Oszczędność czasu

Od dłuższego czasu zmagasz się z problemem znalezienia idealnego kandydata? Dobra wiadomość jest taka, że to współpraca z profesjonalnymi headhunterami może drastycznie skrócić czas dalszego oczekiwania.

W praktyce, zamiast tygodni lub miesięcy spędzonych na przeglądaniu setek CV, publikacji ogłoszeń i prowadzeniu niekończących się rozmów kwalifikacyjnych, otrzymujesz starannie wyselekcjonowaną, wąską grupę dopasowanych specjalistów.

Doświadczeni headhunterzy wykorzystują swoją wiedzę, umiejętności oraz narzędzia, za sprawą których znacząco przyspieszają cały proces. Wiele procesów rekrutacyjnych da się w ten sposób skrócić nawet o ponad połowę! W tym czasie Twój dział HR może zająć się innymi, również ważnymi z punktu widzenia biznesu – działaniami.

Ciekawostka: taka oszczędność czasu jest szczególnie cenna w przypadku pilnych rekrutacji na ważne stanowiska strategiczne, w których wolne wakaty oznaczają realne straty dla firmy.

#2 Poufność procesu rekrutacyjnego

Jeżeli mielibyśmy wskazać jeden z najważniejszych atutów profesjonalnego headhuntingu, to z pewnością byłaby to… dyskrecja.

Headhunterzy skutecznie chronią plany oraz reputację swoich klientów. Kontaktują się z potencjalnymi kandydatami nie ujawniając przy tym nazwy i innych wrażliwych danych (szczególnie na wczesnych etapach rekrutacji). To pozwala uniknąć niepotrzebnego szumu oraz ograniczyć ryzyko, że o wszystkim dowie się rynek czy konkurencja.

Ten aspekt jest szczególnie istotny, jeśli planowane rekrutacje dotyczą ważnych ruchów biznesowych. Np. rozwoju firmy, jej ekspansji, zmiany modelu biznesowego itp. Omawiana poufność jest też w cenie, gdy proces ma za zadanie znalezienie następcy dla osoby, która jeszcze pracuje w Twojej organizacji.

#3 Wysoka specjalizacja i wiedza branżowa

Headhunterzy bardzo często bywają ekspertami w swoich niszach. Dzięki temu doskonale odnajdują się w najdrobniejszych niuansach, wiedzą, jakie wymagania powinny być stawiane kandydatom, a przede wszystkim – są w stanie zweryfikować ich kompetencje. Na wagę złota jest również ich wiedza związana z warunkami finansowymi, konkurencją oraz ogólną sytuacją w danym sektorze.

Przykład? Oto i on! Headhunter specjalizujący się np. w finansach rozumie różnice między kontrolerem finansowym a analitykiem biznesowym nie tylko na poziomie “suchego” opisu stanowiska. Przeciwnie! Potrafi również jasno rozróżnić umiejętności oraz doświadczenia. Ta eksperckość znajduje przełożenie w jakości jego pracy, czyli rekomendowanych kandydatów oraz trafność dopasowania ich do specyficznych potrzeb danej firmy.

#4 Szerokie bazy kontaktów i kandydatów

“Kartą w rękawie” każdego skutecznego headhuntera jest jego sieć kontaktów, którą buduje i rozwija latami. Bardzo często znajdują się w nich osoby, z którymi specjaliści od rekrutacji utrzymują relacje, śledzą ich kariery i znają ich osiągnięcia. Co najważniejsze – są to kandydaci, których na próżno szukać w innych źródłach. Nie reagują na ogłoszenia, nie poszukują pracy, ale jednocześnie – mogą być otwarci na propozycje.

#5 Optymalizacja kosztów

Czy headhunting jest drogi? Wbrew powszechnej opinii bardzo często okazuje się tańszy niż klasyczna rekrutacja. Dlaczego? Wszystko zawdzięcza swojej skuteczności. Na rzeczywiste koszty zwykłych procesów rekrutacyjnych składają się wydatki związane z pracą zespołu HR i menedżerów, publikacjami ogłoszeń, a także zakupami dedykowanych narzędzi. Jeszcze bardziej kosztowne są nieudane rekrutacje – opłaty za powtórzenie procesu, straty wynikające z wakatów, kosztowne wdrażanie pracowników, którzy szybko odchodzą. Profesjonalni headhunterzy minimalizują to ryzyko, dostarczając sprawdzonych kandydatów z wysokim wskaźnikiem retencji.

W przypadku headhunterów – ich wynagrodzenie bardzo często uzależnione jest od sukcesu rekrutacji, czyli płacisz dopiero za konkretny efekt.

#6 Lepsze dopasowanie kandydatów

Wewnętrzni rekruterzy – i to nawet ci najlepsi, mogą nieświadomie ulegać różnym błędom poznawczym, które uniemożliwiają dokonanie najwłaściwszego wyboru.

Headhunterzy, którzy pochodzą z zewnątrz, potrafią oceniać kandydatów z większym dystansem i koncentrują się na ich faktycznych kompetencjach oraz potencjale. To z kolei sprawia, że ich skuteczność w pozyskiwaniu właściwych pracowników jest zdecydowanie większa.

Nie tylko przeprowadzają dogłębną weryfikację kandydatów (sprawdzając CV czy kontaktując się z byłymi przełożonymi i współpracownikami). Ponadto, analizują konkretne osiągnięcia i projekty, a także – przykładają ogromną wagę do dopasowania kulturowego.

#7 Efektywna rekrutacja

Wszystkie wyżej wymienione punkty prowadzą nas do finałowego rezultatu, czyli wyższej skuteczności procesów rekrutacyjnych. Headhunting może stanowić strategiczną inwestycję, która zwraca się poprzez pozyskanie wyjątkowych i perspektywicznych talentów. Wspomniana efektywność nie dotyczy jednak tylko rekrutacji. Poza tym, współpraca z headhunterami oznacza również elastyczne podejście do rozliczeń – od success fee, aż po modele miesięczne czy projektowe.

Efektywny headhunting to taki, która poza oszczędnościami związanymi rekrutacją, maksymalizuje przede wszystkim wartości, jaką nowy pracownik wniesie do Twojej organizacji.

Sądzisz, że headhunting to coś, co przyda się również w Twojej firmie?

Jeśli tak – zapraszamy do kontaktu z konsultantami naszej agencji rekrutacyjnej, która specjalizuje się w profesjonalnych usługach headhuntingu i nie tylko. Na co dzień pomagamy firmom w znajdowaniu i zatrudnianiu sprawdzonych kandydatów. Działamy w obszarach IT, sprzedaży, a w szczególności – rekrutacjach wysokiego szczebla: managerów, kierowników i dyrektorów.

Nasze doświadczenie
Ponad
0
rekrutacji
Ponad
0
zatrudnionych
Ponad
0
audytów
Ponad
0
optymalizacji

Zapraszamy do kontaktu w celu szczegółowego omówienia oferty
i dopasowania jej do Państwa oczekiwań.

Wyślij zapytanie