Audyt kompetencyjny jest procesem ukierunkowanym na ocenę umiejętności i kompetencji pracowników. W trakcie realizacji audytu pozyskujemy informacje wskazujące słabe i mocne strony kadry oraz te obszary kompetencji, które wymagają rozwoju. Audyt identyfikuje także szanse i zagrożenia firmy związane z obecnym stanem kluczowych kompetencji.
WBS stworzyło autorski Program Audytu Kompetencji. Pozwala on na identyfikację potencjału poszczególnych pracowników i ocenę skuteczności wykonywanych przez nich zadań. Jest to również materiał pomocny w rozwoju określonych kompetencji istotnych dla pracowników oraz pracodawcy.
Powierzając firmie WBS realizację audytu kompetencyjnego, Klient otrzymuje:
- Raport zawierający rekomendacje dotyczące możliwości zoptymalizowania kosztów oraz poprawy efektywności wykonywanej pracy na stanowiskach poddanych audytowi (rekomendacje dostosowane do celów i możliwości Klienta).
- Profile pracowników zawierające m.in. mocne i słabe strony, ocenę efektywności pracy, wskazanie obszarów do rozwoju.
- Opinię dotyczącą predyspozycji pracowników pod kątem zajmowanych stanowisk bądź pozycji, na które aspirują.
- Ocenę kompetencji zawodowych, motywacji oraz potencjału pracowników.
- Zalecenia dotyczące kierunku rozwoju poszczególnych pracowników w strukturze firmy.
- Wskazanie działań usprawniających dotychczasową strategię zarządzania zasobami ludzkimi.
Audyt kompetencyjny składa się z następujących etapów:
- Etap I - analiza obecnej sytuacji firmy.
- Etap II - przygotowanie procedur i narzędzi stosowanych podczas audytu.
- Etap III - weryfikacja i ocena pracowników.
- Etap IV - sporządzenie raportu końcowego.
Audyt kompetencyjny może zostać wzbogacony o audyt organizacyjny odnoszący się do działów, w których występują dysfunkcje. Pozwoli to na bardziej kompletną ocenę oraz pełniejsze zdiagnozowanie obszarów krytycznych i w związku z tym szerszą rekomendację działań naprawczych.
Do każdego projektu audytu kompetencyjnego stosujemy indywidualne podejście, dobierając rozwiązania zgodne z oczekiwaniami Klienta. Dokładna analiza struktury, hierarchii i współzależności w firmie pozwala na zdefiniowanie potrzeb oraz dobranie odpowiednich modułów do realizacji zadania. Badanie może obejmować wybranych lub wszystkich pracowników organizacji.