Badanie satysfakcji pracowników to narzędzie służące do pomiaru i monitorowania postaw pracowników wobec firmy. Stosowane jest w celu poznania opinii pracowników odnośnie wybranych zakresów działania organizacji, a także oceny poziomu ich zadowolenia z pracy. Jest to również bardzo istotna kwestia w przypadku stosowania programów Employer Branding, ponieważ obecny pracownik jest uważany przez potencjalnych kandydatów za najbardziej wiarygodne źródło informacji o firmie.
W wyniku analizy badania pracodawca uzyskuje kompleksowe informacje dotyczące:
- Wartości najbardziej istotnych z punktu widzenia pracowników,
- Czynników, na których należy się skoncentrować, aby zapobiec nadmiernej rotacji,
- Warunków niezbędnych do uzyskania optymalnego poziomu motywacji i zaangażowania pracowników,
- Identyfikacji nieefektywnie działających komórek w sprawnie zarządzanej organizacji,
- Rozmiaru potrzeby wprowadzania zmian.
Wszystkie aspekty związane z satysfakcją z pracy badane są na trzech różnych poziomach:
- Poszczególnych pracowników,
- Działów firmy,
- Całej organizacji.
Realizacja projektu składa się z 3 etapów:
- Etap I – analiza obecnej sytuacji,
- Etap II – zastosowanie narzędzi pomiaru satysfakcji,
- Etap III – sporządzenie kompleksowego raportu końcowego.
Badanie może obejmować wszystkich pracowników organizacji bądź pracowników zatrudnionych w wybranych działach.