Biznes dąży do ciągłego rozwoju, wykorzystując w tym celu dostępne narzędzia marketingowe i sprzedażowe. Jest jednak jedna dziedzina marketingu, która całe swoje działania kieruje w stronę możliwie jak najszybszego wzrostu, w jak najkrótszym czasie i choć polecana głównie start-up’om, znajdzie również zastosowanie wśród międzynarodowych gigantów jak również małych i średnich firm dając im szansę na konkurowanie z większymi. Mowa oczywiście o stosunkowo młodym modelu marketingowym zwanym Growth Marketingiem.
Co to jest Growth Marketing?
Jak sama nazwa wskazuje Growth Marketing, to nic innego jak marketing wzrostu polegający na zwiększaniu osiąganych wyników na wszystkich płaszczyznach procesu zakupowego klienta. Różni się on jednak od tradycyjnego marketingu, ponieważ w porównaniu do klasycznych długoterminowych i kosztownych procesów reklamowych, wszelkie działania podejmowane w ramach Growth Marketingu powinny przynosić natychmiastowe rezultaty przy możliwie jak najmniejszym nakładzie finansowym. Poszukiwanie najlepszego rozwiązania wymaga jednak ciągłego eksperymentowania i testowania różnych dróg w oparciu o pozyskane wcześniej dane dotyczące aktywności zakupowej konsumenta.
Na czym polega Growth Marketing?
Proces sprzedaży można podzielić na kilka etapów, dopasowując jednocześnie odpowiednie działania marketingowe pod właściwy element ścieżki. Jak więc nanieść techniki growth marketingowe na konkretny etap procesu?
Zastanów się nad grupą docelową i dokładnie ją sprecyzuj. Nie celuj tylko w osoby, które posiadają jakąś wiedzę o twojej firmie. Znajdź sposób na dotarcie do tych nieświadomych np. przez poprawienie SEO. W ten sposób wykorzystasz najbardziej podstawowe narzędzie dotarcia do potencjalnego klienta. Profesjonalnie wykonane pozycjonowanie sprawi, że to Twoja firma będzie się wyświetlać jako pierwsza po wpisaniu usługi/produktu w wyszukiwarce i bezpośrednio przełoży się na ilość wpływających zapytań o ofertę.
Zmień zainteresowaną osobę w klienta korzystając z najnowszych trendów i umożliwiając przetestowanie produktu np. przez tymczasowy dostęp do platformy. Próbne i darmowe kilka dni użytkowania mogą zachęcić do wykupienia płatnej subskrypcji i spowodować zatrzymanie niezdecydowanego wcześniej klienta na wiele lat.
Przekształć aktywnego klienta w ambasadora marki np. przez kody zniżkowe wśród jego znajomych. Każdy lubi promocje i kupować coś taniej, a jak dodatkowo oprócz niższej ceny dla siebie, klient może zwiększyć rabat dla bliskiej sobie osoby, to chętniej zdecyduje się na zakup. W ten sposób zostanie w nim uruchomiony kolejny czynnik motywujący do skorzystania z oferty.
Zadbaj o aktywność klienta. Monitoruj jego zadowolenie i umożliwiaj ocenę. W przypadku wystąpienia trudności, postaraj się jak najszybciej i efektywniej rozwiązać zaistniały problem. Klienta jest korzystniej utrzymać niż pozyskiwać ponownie od nowa, dlatego rozpatrzenie reklamacji na korzyść stałego klienta, biorąc pod uwagę długotrwałą relację będzie prawdopodobnie długofalowo lepszym krokiem niż jej odrzucenie, nawet jeśli reklamacja jest nie do końca zasadna.
Pamiętaj, aby wszystkie czynności opierać na uprzednio zweryfikowanych danych pochodzących z wielu źródeł np. Google Analytics, Tag Managera czy Hotjar’a. To właśnie analityka jest największą siłą Growth Marketingu. Pozwala rzetelnie zmierzyć efektywność podejmowanych działań, nawet tych testowanych eksperymentalnie. Nie ma tu miejsca na domysły, zgadywanie i wróżenie z fusów. Ciągła analiza ułatwia podejmowanie właściwych decyzji dotyczących obieranych strategii marketingowych prowadzących do zwiększenia wzrostu i zysku. Mając tą wiedzę, możemy uznać, że jesteśmy gotowi na wprowadzenie Growth Marketingu u siebie w przedsiębiorstwie, a jednak, to właśnie tutaj „zaczynają się schody”.
Od czego zacząć?
Biorąc pod uwagę, że model ten jest kompleksowym podejściem obejmującym pełen proces, początkowo może się to wydawać przytłaczające. Faktycznie, nie jest to rozwiązanie, które uda się wprowadzić osobie, która nie posiada odpowiednich zasobów. Wymaga bowiem nie tylko posiadania umiejętności z zakresu marketingu, ale również ogromnej wiedzy technologicznej i zdolności analitycznych. Bez odpowiedniego specjalisty od Growth Marketingu będzie bardzo trudno wdrożyć ten proces, dlatego zatrudnienie kompetentnego managera (https://www.wbspraca.pl/pl/jak-znalezc-rekrutowac-specjaliste-managera-growth-hacker-marketingu/ ) będzie najlepszym rozwiązaniem. Do każdego elementu procesu koniecznie jest podejść z należytą uwagą i zaangażowaniem. Jakiekolwiek przeoczenie najmniejszej ilości danych może zaważyć o porażce. Nie jest to wcale droga na skróty, choć wydaje się być szybsza niż strategia oparta na tradycyjnym marketingu. Te dwie dziedziny powinny się nieustannie zazębiać i dopełniać swoje braki. Dopiero wtedy możemy powiedzieć, że prowadzony marketing jest całkowicie kompletny i tym samym będzie skuteczny.