Jak napisać CV do pracy? Instrukcja z omówieniem.

Go back

Dokument CV (curriculum vitae) stanowi jeden z pierwszych punktów styku na linii potencjalnych pracownik – potencjalny pracodawca. Dla tego pierwszego jest przestrzenią, w której może pochwalić się swoim doświadczeniem, umiejętnościami czy osiągnięciami, a także “przekonać” do siebie firmę. Dla drugiego jest źródłem cennych informacji o kandydacie do pracy i może decydować o tym, czy zaprosić osobę do dalszych etapów rekrutacji, aż wreszcie – ją zatrudnić.

W tym artykule skupimy się na pierwszej perspektywie, czyli CV od strony pracownika. Dowiesz się z niego m.in. co powinno znaleźć się w profesjonalnym i skutecznym CV, czego lepiej w nim nie zawierać, a także znajdziesz jasną instrukcję pisania CV – krok po kroku.

Jak napisać dokument CV, aby pracodawca nie mógł mu się oprzeć i zaprosił Cię do kolejnych etapów rekrutacji? Sprawdźmy to!

Elementy skutecznego CV – z czego musi się składać?

Zanim przejdziemy do samych wskazówek dotyczących jego przygotowania – na początek garść informacji, które mogą Ci się przydać w tym procesie.

#1 Twoje dane

Rekruterzy muszą wiedzieć, kim jesteś i jak mogą się z Tobą skontaktować. Dlatego na pierwszym miejscu w swoim dokumencie aplikacyjnym umieść następujące informacje: imię i nazwisko, adres e-mail oraz numer telefonu. Ta sekcja może prezentować się tak:

 

Jan Kowalski

jan@kowalski.com.pl

123 456 789

 

#2 Fotografia

Co prawda zdjęcie w CV nie jest obowiązkowe, jednak z własnego doświadczenia – polecamy je dodać. Pamiętaj jedynie o tym, aby było profesjonalne i “z wyczuciem”. Zdjęcia z wakacji czy imprezy nie są najlepszym pomysłem na zaprezentowanie się potencjalnemu pracodawcy :).

Umieść je na górze – po lewej lub prawej stronie dokumentu. Tuż obok Twoich danych.

#3 Doświadczenie zawodowe

To jedna z kluczowych sekcji, w której powinny znaleźć się informacje o tym, dla jakich firm pracowałaś/eś, jakie zajmowałaś/eś tam stanowiska oraz za co odpowiadałaś/eś. To przestrzeń, gdzie możesz opisać swoje zadania, a także to, co udało Ci się osiągnąć. Sekcja może prezentować się, chociażby tak:

 

01.2020 – 01.2024  – Specjalista ds. sprzedaży

Firma ABCD

Prowadzenie aktywnych działań sprzedażowych. Obsługa bieżących oraz pozyskiwanie nowych klientów w branży XYZ.

 

Porada: jeżeli masz bogatą karierę zawodową – dopilnuj, aby w tej sekcji znalazły się tylko informacje, które mogą być wartościowe z punktu widzenia danego pracodawcy. Wzmianki o praktykach czy stażach sprzed 10 lat mogą być niezbyt przydatne, jeśli teraz aplikujesz np. na specjalistyczne stanowisko.

 

#4 Wykształcenie

W tym miejscu pora pochwalić się swoim dorobkiem edukacyjnym. Umieść w nim informacje o szkołach oraz latach nauki. P.S. Okresy: przedszkolny, szkolny czy gimnazjalny – możesz pominąć. Przykładowy wygląd tej sekcji poniżej:

 

10.2016 – 06.2019  – Uniwersytet Warszawski

Kierunek: Marketing i Zarządzanie, specjalizacja: Reklama

Ukończenie studiów II stopnia w trybie dziennym. Praca magisterska pt. “Marketing i sprzedaż w biznesie” obroniona na ocenę 5.

 

#5 Umiejętności

To przestrzeń, którą możesz przeznaczyć na “pochwalenie się” dodatkowymi predyspozycjami. Często znajdują się tu informacje o umiejętności jazdy samochodem, znajomości języków obcych, obsługi specyficznych urządzeń czy oprogramowania i wielu innych. Przykłady:

 

zaawansowana znajomość języka angielskiego na poziomie B2

znajomość narzędzi marketingowych (<i tutaj nazwa wybranych programów>)

prawo jazdy kategorii B

 

#6 Kursy i szkolenia

Masz certyfikaty, dyplomy lub po prostu inne dokumenty, które uzupełniają Twoje wykształcenie i mogą być cenne z perspektywy pracodawcy? Pochwal się nimi! Sekcja powinna uwzględniać nazwę kursu / szkolenia / warsztatu, jednostkę, która go przeprowadziła oraz krótki opis, czego dotyczył. Na przykład:

 

Kurs pozycjonowania – Agencja 123

Podstawy SEO uwzględniające teorię i praktykę.

 

Wskazówka: zarówno doświadczenie zawodowe, wykształcenie, jak i szkolenia – prezentuj chronologicznie: od najnowszych do najstarszych.

#7 Zainteresowania

To z kolej sekcja, w której możesz zaprezentować się z innej, mniej zawodowej, ale za to bardzo ciekawej strony. Wykorzystaj ją do pochwalenia się swoim hobby i pasjami. Nie jest obowiązkowa! Dlatego, jeśli chcesz pisać o tym, że interesujesz się sportem, kinematografią i podróżami – lepiej nie pisz nic :).

Na koniec nie zapomnij o prawidłowym wyrażeniu zgody. Aby Twoje CV mogło zostać przeanalizowane, a w efekcie – rekruter mógł się z Tobą skontaktować – w dokumencie musi znajdować się aktualna i właściwie skonstruowana klauzula RODO.

Jak napisać dobre CV?

Czasy wysyłania tych samych CV do dziesiątek lub setek różnych firm już dawno (i słusznie) minęły. Obecnie o skutecznej rekrutacji decyduje personalizacja, czyli dopasowanie treści dokumentu aplikacyjnego do treści ogłoszenia (a zatem potrzeb) konkretnej organizacji. Zanim weźmiesz się za tworzenie CV – dokładnie zapoznaj się z ofertami pracy i skup się na tym, aby zawartość Twojego dokumentu aplikacyjnego jak najbardziej im odpowiadała.

Nasza rada: dla swojej wygody zbuduj jedno “duże” CV, które będzie punktem wyjściowym do tworzenia dopasowanych dokumentów. Zapewni Ci to większą wygodę, a dodatkowo – oszczędzi mnóstwo cennego czasu.

Oto inne cenne wskazówki, które możesz wykorzystać podczas tworzenia swojej aplikacji.

  • Pisz konkretnie – zawieraj tylko najważniejsze informacje, które mogą być cenne z punktu widzenia osoby rekrutującej. Nie lej wody i staraj się, aby każde zdanie wnosiło coś wartościowego.
  • Zadbaj o czytelność i właściwą prezentację – dokument CV ma być prosty w odbiorze. Stosuj akapity, wypunktowania, nagłówki, pogrubienia oraz używaj innych elementów wizualnych. Mają one 2 główne cele: ułatwiają zapoznanie się z zawartością oraz mogą wyróżnić Cię na tle innych kandydatów.

Jak długie powinno być CV?

Zawrzemy to w jednym, ale za to konkretnym i dosadnym zdaniu. Mianowicie… pisz krótko i na temat. Twoi potencjalni pracodawcy muszą zapoznać się z dziesiątkami, a czasami nawet setkami aplikacji. Jak pewnie się domyślasz – nie mają czasu czytać wielostronicowych elaboratów.

Skuteczny dokument curriculum vitae powinien mieścić się na 1 lub maksymalnie 2 stronach A4.

Gdzie i jak stworzyć CV?

Najprostszym rozwiązaniem jest naturalnie sięgnięcie po “starego, poczciwego” Worda. Jednak powiedzmy sobie szczerze – ma on pewne, całkiem spore ograniczenia, które nie pozwolą Ci w pełni wykorzystać potencjału tego dokumentu (zwłaszcza graficznego).

Dlatego rozważ skorzystanie z bardziej zaawansowanych narzędzi, dzięki którym Twoje CV będzie nie tylko merytoryczne, ale również – “przykuwające oko”. W tym celu możesz użyć m.in. narzędzia o nazwie Canva, które ma wbudowane setki gotowych szablonów. Możesz je do woli zmieniać, edytować i aktualizować. Tak, aby osiągnąć efekt, który Cię satysfakcjonuje.

Jeżeli Canva to dla Ciebie za mało – na rynku funkcjonuje również wiele innych rozwiązań, które znajdziesz w sieci. Wystarczy odrobinę pogoogle’ować :)!

W jakim języku stworzyć curriculum vitae?

W tym aspekcie trzymaj się prostej zasady. Twoje CV powinno być napisane w takim języku, w jakim przyjdzie Ci pracować w firmie, do której aplikujesz.

Jak wysyłać CV do firmy?

Ok, wygląda na to, że dokładny opis tego, jak przygotować ten dokument już za nami. Mamy nadzieję, że wykorzystasz te informacje do stworzenia naprawdę imponującego, przykuwającego oko, a przede wszystkim – bardzo, ale to bardzo skutecznego CV.

Co dalej? Oczywiście, gdy aplikacja będzie gotowa – pora dostarczyć ją prosto do danej organizacji. Jak to zrobić?

Na początek upewnij się, że jest zapisana w formie, która jest łatwa do odczytania. Osobiście polecamy udostępniać ją w pliku .pdf. Jest to jeden z najbardziej uniwersalnych formatów, które można otworzyć praktycznie na każdym urządzeniu. Ponadto, jest prosty w drukowaniu. Staraj unikać się rozszerzeń .doc czy .docx, ponieważ istnieje ryzyko, że Twój dokument na monitorze u rekrutera nie będzie prezentował się tak dobrze, jak u Ciebie.

Gdy plik będzie już gotowy – dostarcz go do firmy zgodnie z jej preferencjami. Szczegóły znajdziesz w wybranym ogłoszeniu. Do najpopularniejszych rozwiązań zaliczamy:

  • Pocztę e-mail, czyli wysyłkę CV bezpośrednio na skrzynkę.
  • Formularz kontaktowy / aplikacyjnych, do którego można załączyć stosowny dokument.
  • Dedykowaną platformę rekrutacyjną, za pośrednictwem której można przekazać CV wybranemu pracodawcy.

Szukasz innych porad rekrutacyjnych?

Zaglądaj na blog naszej agencji rekrutacyjnej, gdzie regularnie dzielimy się informacjami i sprawdzonymi wskazówkami. Znajdziesz tam zarówno dla kandydatów, czyli osób, które poszukują pracy, jak i tych, którzy są po drugiej stronie i chcą zatrudnić sprawdzonych fachowców.

Nasze doświadczenie
Ponad
0
rekrutacji
Ponad
0
zatrudnionych
Ponad
0
audytów
Ponad
0
optymalizacji

Zapraszamy do kontaktu w celu szczegółowego omówienia oferty
i dopasowania jej do Państwa oczekiwań.

Wyślij zapytanie