Jak wybrać firmę rekrutacyjną? Wybór agencji rekrutacyjnej w kilku krokach.

Go back

Referencje? Dokonania? Sprawna komunikacja? A może po prostu cena? Co ma największy wpływ na podjęcie decyzji o skorzystaniu z oferty agencji rekrutacyjnej? Mamy 2 wiadomości. Zła jest taka, że nie podejmiesz jej na podstawie tylko tych kilku pytań. Dobra z kolei brzmi tak, że wszystkie porady, jak podejść do tego procesu właściwie – umieściliśmy w tym artykule. Zapraszamy!

Jak to zrobić, aby współpraca układała się dobrze, a jej efekty miały pozytywny impakt względem Twojej organizacji? Sprawdźmy!

Jak podejść do wyboru firmy rekruterskiej?

Odrobinę przewrotnie – nie zaczniemy od gotowej instrukcji postępowania. Na początek skupimy się na kilku istotnych pytaniach, które warto sobie zadbać jeszcze zanim rozważy się wybór konkretnej firmy.

Zapoznaj się z nimi, a następnie – udziel szczerych odpowiedzi. Jeżeli przy którymkolwiek pytaniu w Twojej głowie zapalą się tzw. żółte lampki ostrzegawcze – może to być znak, że w tym przypadku lepiej “odpuścić” taką współpracę. No to pora zaczynać!

Czy firma działa legalnie?

Pierwsze swoje kroki skieruj na strony rządowe, na których sprawdzisz m.in. to czy firma w ogóle funkcjonuje (polecam CEIDG oraz KRS). Dodatkowo, możesz również zweryfikować posiadane certyfikaty, uprawnienia, a również to, czy wybrana agencja jest częścią organizacji działających w ramach tej branży.

Jakim doświadczeniem może pochwalić się wybrana agencja?

Wiele na ten temat powiedzą Ci: rok założenia czy liczba zrealizowanych projektów. Jeśli uznasz to za niezbędne – zasięgnij języka u dotychczasowych klientów, którzy już korzystali z jej usług.

Czy ma określoną specjalizację?

Znasz to powiedzenie? “Jeśli coś jest do wszystkiego, to prawdopodobnie jest do… niczego.” – podobną analogię możesz zastosować również przy wyborze agencji HR. Jeżeli zajmuje się dosłownie każdą branżą i rekrutuje dosłownie wszystkich kandydatów – potraktuj to przynajmniej jako znak ostrzegawczy. Może to świadczyć o niskiej jakości usług i wykonywaniu ich “hurtowo”.

W jaki sposób się komunikuje?

Praca przy projektach rekrutacyjnych wymaga zaangażowania po obu stronach. Tak samo Twojej, jak i agencji. Właśnie dlatego niezwykle istotną rolę odgrywa komunikacja. W tym aspekcie warto zwrócić uwagę na czas oczekiwania na odpowiedź, a także to, z jakich kanałów i narzędzi korzysta (telefon, mail, spotkania na żywo, komunikatory itp.).

Czy mnie na nią stać?

Ostatnia, ale wcale nie najmniej ważna kwestia dotyczy oczywiście finansów. Zanim zdecydujesz się nawiązać stałą współpracę – przekalkuluj, czy Twoja organizacja w ogóle może sobie pozwolić na skorzystanie z tego typu usług.

Naturalnie tego rodzaju pytań może być znacznie więcej. Przykładowo, możesz poruszyć kwestie związane z osobami pracującymi wewnątrz agencji, metodologią i narzędziami, którymi się posługuje, a nawet – branżowymi nagrodami czy wyróżnieniami. Kryteriów może być całkiem sporo.

Kiedy warto postawić na współpracę i outsourcing rekrutacji?

Najczęściej wymieniane powody to:

  • Wymagająca rekrutacja – szukasz bardzo konkretnych specjalistów, do których dostęp jest utrudniony.
  • Brak własnych zasobów i kompetencji w tym obszarze – chcesz, aby ktoś inny odpowiedział za cały proces.
  • Naglące terminy – potrzebujesz kogoś dosłownie “na już”.
  • Wewnętrzne problemy HR – np. zbyt duża rotacja pracowników.

Jak to zrobić? Wybór agencji rekrutacyjnej – krok po kroku.

Jeśli odpowiedzi na wszystkie kluczowe pytania będą Cię satysfakcjonowały – pora na kolejny etap, czyli selekcję kandydatur. Porady, jak do tego podejść, znajdziesz w poniższych punktach.

#1 Określ swoje cele i możliwości

Zastanów się, czego tak naprawdę oczekujesz od tego rodzaju współpracy. Kwestie, nad którymi warto się pochylić, to m.in.:

  • Kandydaci, czyli kogo (o jakim doświadczeniu i kompetencjach) poszukujesz do pracy w swojej firmie.
  • Terminy, czyli kiedy potencjalni pracownicy mieliby się u Ciebie zatrudnić.
  • Warunki, czyli co jesteś w stanie im zaoferować.
  • Otoczenie rynkowe, czyli w jaki sposób działa konkurencja, czy ilu kandydatów o określonych cechach w ogóle istnieje.

Ważne: doświadczona agencja nie tylko zapozna się z Twoimi preferencjami, ale również będzie w stanie “zderzyć” je z rzeczywistością. Może się okazać, że Twoje wymagania są zbyt wygórowane, przez co będzie musiała odrobinę “sprowadzić Cię na ziemię”.

#2 Porozmawiaj z 1 lub kilkoma potencjalnymi dostawcami usług

Przeprowadź szczegółową weryfikację (dla ułatwienia: wykorzystaj pytania zawarte wyżej w tym artykule). Następnie zaproś wybrane firmy do rozmów, przekaż im swoje oczekiwania i zapoznaj się z ich ofertami.

#3 Dokładnie przeanalizuj ich propozycje

Rozważ wszystkie “za i przeciw” – biorąc pod uwagę zarówno warunki finansowe, metodykę pracy, sposób komunikacji, jak i inne ważne czynniki.

#4 Zabezpiecz swoje interesy

Do tego przyda Ci się odpowiednio skonstruowana umowa. Dopilnuj, aby były w niej zawarte zapisy dotyczące wzajemnych obowiązków, koszty (oraz od czego zależą), a także opcje rezygnacji ze współpracy (jeśli tak mimo wszystko nie będzie przebiegała po Twojej myśli).

#5 Pozostawaj w stałym kontakcie

Nawet jeśli wszystkie warunki oraz procedury zostaną ustalone, a firma rekrutacyjna od razu zajmie się realizacją swoich zadań – pamiętaj o jeszcze jednym ważnym aspekcie. W żadnej agencji nie pracują wróżki, które są w stanie przewidywać przyszłość i domyślać się, czego akurat potrzebujesz.

Zarówno Ty, jak i oni gracie do tej samej bramki. Dlatego regularnie udzielaj feedbacku i dziel się swoimi spostrzeżeniami. Dzięki nim przedstawiciele agencji będą mogli na bieżąco optymalizować swoje działania, a co za tym idzie – jeszcze lepiej wywiązywać się ze swoich obowiązków. Z pozytywnym skutkiem dla Twojego biznesu – rzecz jasna!

Ile kosztuje outsourcing procesów rekrutacyjnych?

Oddelegowanie czynności związanych z pozyskiwaniem kandydatów do pracy wiąże się naturalnie z koniecznością przeznaczenia na ten cel odpowiednich środków finansowych. Każdy taki proces wymaga spersonalizowanego podejścia, co również sprawia, że jego cena również jest kwestią w pełni indywidualną.

Gdzie znaleźć specjalistów od rekrutacji?

Skoro czytasz ten artykuł, to właściwie nie musisz już szukać. Jeżeli zależy Ci na skuteczności, elastyczności i terminowości – zapoznaj się z ofertą naszej firmy rekrutacyjnej. W ramach usług zapewniamy kompleksowe wsparcie na każdym etapie procesów rekrutacyjnych – od przygotowania, poprzez wybór i selekcję kandydatów, aż po załatwianie wszelkich niezbędnych formalności.

Więcej szczegółów na temat usług, zakresu oraz cen – przekaże Ci nasz konsultant. Jeżeli interesuje Cię współpraca na transparentnych warunkach – zapraszamy do kontaktu.

Nasze doświadczenie
Ponad
0
rekrutacji
Ponad
0
zatrudnionych
Ponad
0
audytów
Ponad
0
optymalizacji

Zapraszamy do kontaktu w celu szczegółowego omówienia oferty
i dopasowania jej do Państwa oczekiwań.

Wyślij zapytanie