Specjaliści W&BS Doradztwo Personalne, sporządzając modele kompetencyjne, tworzą zestawy najistotniejszych kompetencji i umiejętności, które odzwierciedlają kulturę organizacji i są jednocześnie punktem wyjścia do budowania systemu zarządzania personelem m.in.: tworzenie planów rozwojowych oraz kryteriów rekrutacyjnych i oceny pracowniczych. Model kompetencyjny, na którym opiera się ocena personelu, uwzględnia długoterminowe cele całej organizacji oraz jej potrzeby.
Korzyści dla firmy wynikające ze stworzenia modeli kompetencyjnych dla poszczególnych stanowisk pracy:
- Jednolity format odpowiedzialności, uprawnień, zadań i wymagań obowiązujących na każdym stanowisku pracy,
- Obsadzanie stanowisk pracy zgodnie z wymaganiami kompetencyjnymi,
- Możliwość dopasowania kompetencji posiadanych przez pracowników do pożądanych funkcji, które mogliby pełnić w organizacji,
- Zbudowanie efektywnej strategii zarządzania zasobami ludzkimi w organizacji: kryteriów rekrutacji, ocen pracowniczych, systemów motywacyjnych, planowania awansów, ścieżek rozwoju, szkoleń, optymalizacji zatrudnienia.
Prawidłowo przygotowany model kompetencyjny jest niezastąpionym narzędziem w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Umożliwia on firmie efektywniejszą realizację założonych celów biznesowych poprzez odpowiedni dobór pracowników do konkretnych stanowisk. Jest podstawą do organizowania skutecznych szkoleń oraz wykorzystania potencjału pracowników w jak najbardziej optymalny sposób. Jest on również pomocny w przypadku motywowania pracowników oraz oceny ich pracy.
W zarządzaniu zasobami ludzkimi model kompetencyjny jest wykorzystywany do takich działań jak:
- Sporządzanie kompetencyjnych opisów stanowisk pracy,
- Rekrutacja,
- Ocena pracownicza,
- Planowanie awansów poziomych i pionowych oraz ścieżek rozwoju,
- Budowa systemu wynagradzania i motywowania,
- Analiza potrzeb szkoleniowych,
- Zdefiniowanie kultury organizacyjnej,
- Wspomaganie procesów restrukturyzacyjnych firmy.
Sporządzenie modelu kompetencyjnego obejmuje zdefiniowanie następujących elementów:
- Kompetencji firmowych (kluczowych) – opartych o cele biznesowe Klienta, wartości oraz zasady postępowania, określające oczekiwany sposób funkcjonowania firmy,
- Kompetencji kierowniczych – uwzględniających umiejscowienie stanowiska pracy w hierarchii organizacji, wymaganych przede wszystkim wobec pracowników pełniących funkcje kierownicze,
- Kompetencji stanowiskowych – umiejętności, wiedzy oraz postaw niezbędnych do efektywnego wykonywania zadań na danym stanowisku pracy.
Każdy model kompetencyjny jest tworzony indywidualnie w zależności od potrzeb firmy, kultury organizacji i specyficznych wymogów stanowiska.