Organizacja pracy Działu Eksportu w pewnym zakresie pokrywa się funkcjonowaniem klasycznego Działu Handlowego. Celem działań jest nadal pozyskiwanie nowych klientów oraz rozwój sprzedaży w zakresie obsługi obecnych klientów firmy.
Najważniejsze różnice pomiędzy funkcjonowaniem Działu Eksportu i klasycznego Działu Handlowego, dotyczą następujących kwestii:
- Pracownicy Działu Eksportu powinni znać procedury eksportowe co jest niezbędne do realizacji każdego zamówienia opuszczającego nasz kraj,
- Znajomość języka obcego jest tu kluczowa z racji utrzymania komunikacji z klientem, nie mówiąc już o konieczności negocjacji warunków handlowych oraz podpisywaniu umów w języku obcym,
- Działania logistyczne są tu zwykle bardziej skomplikowane oraz wymagają szerszej wiedzy i doświadczenia niż w dziale obsługującym kraj,
- Jednym ze źródeł pozyskiwania nowych kontaktów handlowych jest uczestnictwo w targach zagranicznych. Z doświadczenia wiemy, że uczestnictwo w targach daje możliwość powiększenia bazy nowych klientów oraz zacieśnienia współpracy z obecnymi klientami firmy. Aby tak się stało należy zwrócić szczególną uwagę na przygotowania do targów oraz sam sposób uczestnictwa w targach.
Oceniając organizację Działu Eksportu bierzemy pod uwagę wszystkie kluczowe procesy zachodzące w dziale. Celem naszej pracy jest sformułowanie wniosków i rekomendacji mających na celu poprawę funkcjonowania Działu Eksportu i tym samym podwyższenie wyniku sprzedażowego.
W trakcie projektu analizujemy wszystkie istotne dla danej firmy aspekty funkcjonowania Działu Sprzedaży Eksportowej, między innymi:
- Realizowany przez handlowców proces sprzedaży,
- Sposób zarządzania działem,
- Kompetencje sprzedażowe handlowców,
- Kontrolę efektywności pracy,
- Narzędzia pracy i ich wykorzystanie,
- Obecność działań rozwojowych oraz ich jakość,
- Jakość działań wspierających np. udział w targach,
- i wiele innych.
W oparciu o zebrany materiał formułujemy ocenę pracy Działu Sprzedaży Eksportowej, a co szczególnie istotne, rekomendujemy działania, których celem jest podniesienie efektywności sprzedażowej. Rekomendowane przez nas działania uwzględniają specyfikę firmy i jej możliwości.
Jeśli uważacie Państwo, że Dział Sprzedaży Eksportowej w Państwa firmie może działać bardziej skutecznie to już teraz prosimy o kontakt.