Czy kiedykolwiek wyobrażaliśmy sobie, że pewnego dnia rekrutacja będzie możliwa zupełnie bez kontaktu „face-to-face”? Cóż… właśnie jesteśmy świadkami, gdy to staje się codziennością. Rekrutacja online, to nowoczesne podejście, które coraz śmielej wkracza do świata szeroko pojętego HRu.
Czym tak naprawdę jest ta forma selekcji kandydatów do pracy? Jak wygląda jej przebieg – krok po kroku? Jakiego rodzaju narzędzia są wykorzystywane? Czy rekrutacja online jest błogosławieństwem, czy też przekleństwem – zarówno z perspektywy kandydata, jak i pracodawcy. Przekonajmy się!
Czym charakteryzuje się rekrutacja online?
Rekrutacja online, inaczej zwana również zdalną lub wirtualną, to proces poszukiwania i selekcji kandydatów do pracy, który odbywa się przy użyciu nowoczesnych technologii.
W tej formie, miejsce tradycyjnych spotkań między rekruterem a potencjalnym pracownikiem „na żywo”, zastępuje przestrzeń wirtualna. Do takich interakcji najczęściej dochodzi za pośrednictwem popularnych aplikacji do prowadzenia wideokonferencji (np. Google Meets, Zoom, Teams, Skype itp.). W ten sposób cały proces staje się bardziej elastyczny, dostępny i nierzadko efektywniejszy.
Główne zalety takiej formy rekrutacji to:
- Z perspektywy kandydata: oszczędność czasu i kosztów oraz wygoda.
- Z perspektywy rekrutera: j/w oraz dostęp do talentów z całego kraju, a nawet świata.
Jak wygląda przebieg rekrutacji zdalnej? Opis procesu – krok po kroku.
Rekrutacja w formie online składa się z kilku kluczowych etapów. Składają się na nią zazwyczaj takie elementy, jak:
- Publikacja ogłoszenia – pracodawca lub agencja rekrutacyjna zamieszcza ofertę pracy np. na swojej stronie internetowej lub specjalistycznych portalach rekrutacyjnych.
- Aplikowanie – kandydaci wysyłają zgłoszenia – zazwyczaj poprzez formularz lub e-mail.
- Wstępna selekcja – rekruter dokonuje weryfikacji aplikacji i wybiera najbardziej obiecujących kandydatów.
- Testy online – kompetencyjne i psychologiczne, które są realizowane zdalnie przy użyciu specjalnych narzędzi.
- Rozmowa kwalifikacyjna – najczęściej w formie wideokonferencji, podczas której obie strony mogą się zobaczyć.
- Decyzja i informacja zwrotna – po przeprowadzeniu całego procesu, pracodawca lub rekruter podejmuje decyzję i informuje o jej wyniku wybranych kandydatów.
Narzędzia wykorzystywane podczas rekrutowania online
Osoby odpowiadające za prowadzenie rekrutacji bardzo chętnie sięgają po dedykowane rozwiązania, które mają za zadanie ułatwić i przyspieszyć ich pracę, a dodatkowo – zwiększyć prawdopodobieństwo wyboru najlepszego kandydata. Do najpopularniejszych zaliczamy wspomniane już wideokonferencje i testy online, a także:
- chatboty, które są automatycznymi asystentami wspierającymi rekruterów,
- aplikacje do nagrywania, które pozwalają archiwizować i wracać do rozmów z poszczególnymi kandydatami.
Jak się do niej przygotować?
Choć bez wątpienia takie podejście ma mnóstwo zalet, warto również pamiętać, że wymaga przyjęcia również odrobinę innej perspektywy. Zanim zdecydujesz się na udział w online’owym spotkaniu rekrutacyjnym – zadbaj o kilka aspektów.
- Sprawdź sprzęt i sieć – upewnij się, że Twoje połączenie jest, kamera i mikrofon podłączone, a całość działa tak, jak należy.
- Naucz się obsługiwać programy, które mogą być potrzebne (np. do wideokonferencji).
- Przećwicz swoją autoprezentację, w tym: mówienie oraz zachowanie przed kamerą.
- Zadbaj o przygotowanie merytoryczne – przypomnij sobie ofertę pracy, poznaj firmę, do której aplikujesz. Możesz również przygotować listę pytań, które zadasz osobie rekrutującej.
- Pamiętaj o oprawie, w tym: dobierz odpowiedni strój, tło, oraz zadbaj, aby w trakcie spotkania rekrutacyjnego nikt Ci nie przeszkadzał.
Najczęściej popełniane błędy podczas zdalnej rekrutacji. Jak ich uniknąć?
Największe “gafy” popełniane podczas rekrutacji online najczęściej wynikają z wyżej wymienionych punktów, a dokładniej – z braku właściwego przygotowania. Zaliczamy do nich nieodpowiednie tło i ubiór oraz problemy techniczne z połączeniem sieciowym lub sprzętem.
Innymi elementami, które mogą przysporzyć Ci problemów, są:
- Brak koncentracji, dlatego upewnij się, że podczas spotkania nic nie będzie go zaburzało.
- Brak przygotowania, dlatego przygotuj się merytorycznie.
- Brak obycia z kamerą, dlatego przećwicz mimikę i komunikację.
Rekrutacja zdalna okiem kandydata – wady, zalety, zagrożenia
Głównym plusem jest oczywiście elastyczność i wygoda – możesz aplikować bez względu na to, gdzie aktualnie się znajdujesz. Ponadto, taka forma (o ile pracodawca dopuszcza również pracę zdalną) oznacza więcej ofert pracy, nieograniczonych wyłącznie do lokalnego rynku. Bez wątpienia oszczędza również czas i pieniądze.
Jeśli chodzi o minusy, śmiało możemy wskazać:
- Brak bezpośredniego kontaktu, co może być pewną barierą.
- Ryzyko wystąpienia problemów technicznych.
- Zwiększony stres spowodowany koniecznością występu przed kamerą.
Rekrutacja online z perspektywy pracodawcy / rekrutera – plusy, minusy, szanse
A jak to wygląda ze strony firmy, która poszukuje kadr? Do zalet zaliczamy: szerszy dostęp do talentów, oszczędność czasu i pieniędzy, sprawniejszą komunikację i możliwość większej standaryzacji oraz optymalizacji procesów rekrutacyjnych.
- Łatwiejsza i szybsza komunikacja z kandydatami.
- Lepsza standaryzacja i obiektywizacja procesu selekcji.
- Lepsza obserwacja kompetencji „miękkich” kandydatów.
Wady to z kolei: bariery technologiczne, konieczność inwestycji w narzędzia, oprogramowania i szkolenia, a także mocno ograniczone możliwości budowania relacji. Jednak spotkanie online nigdy nie będzie tym samym, co rozmowa w 100% “na żywo”.
Wykorzystując te możliwości, pracodawcy mogą budować nowoczesne organizacje, a samą rekrutację online – uczynić kluczowym atutem w zdobywaniu najlepszych kandydatów.
Szukasz agencji, która zajmie się rekrutacjami online (i stacjonarnymi) dla Twojej firmy?
Bez wątpienia rekrutacja online to niebagatelna szansa dla Twojej organizacji. Jest jednak stosunkowo nowym trendem, który (co zrozumiałe), wywołuje pewne obawy. Mamy jednak dobrą wiadomość – nie musisz samodzielnie konfrontować się z takimi zmianami.
Agencja rekrutacyjna WBS specjalizuje się w kompleksowej obsłudze procesów – zarówno tradycyjnej, jak i całkowicie digitalowej rekrutacji. Korzystamy z najnowocześniejszych narzędzi oraz know-how, którymi posługuje się nasz doświadczonym zespół ekspertów.
Oferujemy kompleksową obsługę, w ramach której zapewniamy efektywną selekcję kandydatów, dostosowaną do Twoich potrzeb. Potrzebujesz wsparcia w tym zakresie? Skontaktuj się z nami już dziś, a pomożemy Ci zbudować wysoko zmotywowany i dopasowany do Twojej firmy zespół marzeń.